Гаряча лінія +380950010340

Повітря, яким ми дихаємо: необхідність контролю якості повітря в закладах освіти

Важливу роль в навчанні відіграє не лише сучасний заклад освіти, умілий учитель чи вихователь, зручні меблі, але і якість повітря, а точніше – співвідношення в ньому кисню та вуглекислого газу, забруднення повітря мікроорганізмами.

За нормальних умов кров, яка циркулює в організмі людини, приносить молекули кисню до клітин мозку та інших тканин, а на зворотному шляху забирає з клітин вуглекислий газ і продукти розпаду. Коли рівень вуглекислого газу (СО2) в повітрі, яке вдихається, підвищується, кров насичується ним з легень ще перед потраплянням до тканин, і з точки зору медицини, вона більш окислена.

Так починається ацидоз – накопичення двоокису вуглецю внаслідок зниження частоти дихання або дихального обсягу. Обмінні процеси порушуються: клітини гірше засвоюють необхідні речовини та мінерали, мозок і м’язи починають відчувати кисневе голодування.

Якщо дитина перебуває в приміщенні, де не проводиться постійна вентиляція, то у неї знижується концентрація уваги, а потім приєднується головний біль. Або навпаки – діти стають збудженими і неврівноваженими. Звичайно, прийшовши додому така дитина буде скаржитись на те, що втомилася. І батьки зроблять достатньо логічний висновок: програма дуже важка, дитина не встигає, втомлюється, і це може нівелювати усі здобутки шкільної та дошкільної освіти.

Проте розуміння, що в приміщені не вистачає кисню, є не зовсім правильним. Насправді кисню достатньо, а от чим більша концентрація вуглекислого газу (СО2), тим гірше. Хоча з притоком свіжого повітря можна зменшити його концентрацію.

Нормативні показники вмісту вуглекислого газу в навчальних приміщеннях встановлені відповідними документами, а саме Наказом МОЗ України від 25.09.2020 № 2205 «Санітарний регламент для закладів загальної середньої освіти» та Наказом МОЗ України від 24.03.2016р. №234 «Санітарний регламент для дошкільних навчальних закладів». Цими ж документами встановлені і вимоги щодо кратності контролю за концентрацією СО2 у начальних закладах, які не завжди виконуються. Відповідальність за виконання вимог вищезазначених документів покладається на керівників закладів, які організовують роботу по контролю за вмістом СО2 в повітрі приміщень закладів освіти.

За зверненням керівників закладів освіти протягом 2023 року спеціалістами ДУ «Чернігівський обласний центр контролю та профілактики хвороб МОЗ України» проводилася робота по вимірюванню вмісту СО2 в навчальних закладах області. Проте не всі керівники закладів освіти організували проведення вимірів – обстежено тільки 59 закладів, з них 44 загальноосвітні навчальні заклади і 15 закладів дошкільної освіти.

При цьому в 43,3% вимірів концентрація вуглекислого газу (СО2) не відповідала гігієнічним нормативам, і це свідчить про незадовільну роботу вентиляційних систем та недотримання режиму і тривалості провітрювання в приміщеннях закладів освіти.

Також слід зазначити, що навіть короткочасне підвищення рівня забруднення повітря підсилює ризик розвитку гострих інфекцій дихальних шляхів – пневмонії, бронхіту, грипу, сприяє зниженню імунітету.
Багато мікроорганізмів, що викликають респіраторні захворювання, передаються повітряно-крапельним механізмом при кашлі та чханні. Враховуючи, що нині у розпалі сезон захворюваності на грип та ГРВІ, дотримання режиму провітрювання має значний вплив на рівень захворюваності.
За даними щотижневого моніторингу захворюваності на грип та ГРВІ, у т.ч. коронавірусну хворобу (COVID-19), за період з 01.10.2023 року в області захворіло 33729 дітей, що становить 47,0% від усіх захворілих. При цьому кількість дітей, що захворіли, залежить від відвідування ними освітніх закладів, оскільки під час канікул хворіє менше дітей. Такі дані ще раз підтверджують важливість контролю якості повітря в закладах освіти.

1 березня – День підвищення обізнаності про самоушкодження Самоушкоджувальна поведінка (cелфхарм, self-harm) – будь-яка поведінка, під час якої людина завдає собі шкоди, намагаючись в... 1 Березня 2024
У площині імунопрофілактики не має бути невирішених питань Саме так можна охарактеризувати основну мету низки тренінгів з назвою «Імунізація на практиці», що нинішнього року проходили у рам... 1 Березня 2024
До Всесвітнього дня імунітету Щорічно, починаючи з 2002 року, 1 березня світова спільнота відзначає День імунітету. Саме слово «імунітет» походить від латинсько... 1 Березня 2024