Доступно. Оперативно. Ефективно: 15-16 листопада у Києві відбувся тренінг щодо кризової комунікації в аспекті COVID-19 для центрів контролю та профілактики хвороб.
Участь у тренінгу, організованому за сприяння Проекту USAID «Розбудова стійкої системи громадського здоров’я» та низки неурядових європейських та американських ініціатив, взяли представники центрів контролю та профілактики хвороб з майже усіх регіонів України. Зокрема, і генеральний директор ДУ «Чернігівський обласний центр контролю та профілактики хвороб МОЗ України» Олександр ЧЕПУРНИЙ, а також його заступник з організації епідемічного нагляду Артем ЯРОШЕНКО.
Мета тренінгу – навчити фахівців центрів (закладів, що є невід’ємною складовою системи громадського здоров’я) ефективно комунікувати із засобами масової інформації, особливо у часи тієї чи іншої кризової ситуації. Протягом двох днів з вуст модераторів та експертів – лікаря-імунолога, голови Національної групи з питань імунопрофілактики, доцента Федіра ЛАПІЯ, піар-менеджера Дмитра СІМАНСЬКОГО та медіа-тренера Андрія БИСТРОВА – учасники заходу дізнавалися про особливості спілкування із журналістами, вчилися контактувати з різними цільовими групами доступною мовою, створювати навколо себе прийнятну атмосферу. Крім того, за допомогою низки практичних занять фахівці вибудовували алгоритми, завдяки яким комунікація із представниками ЗМІ стає не тільки ефективною, а й змушує журналістів уникати коментарів сумнівних «експертів». Йшлося також і про боротьбу з дезінформацією, чутками, говорили і про дотримання правил проведення прес-конференцій та брифінгів. Основну увагу приділено саме ситуації з COVID-19 та імунопрофілактиці – темам, навколо яких нині часто-густо поширюються недостовірні факти, відвертий спротив щодо вакцинації з боку деяких груп населення, які можуть завдати великої шкоди самому принципу побудові громадського здоров’я в Україні.
Під час тренінгу його учасників привітала генеральний директор Центру громадського здоров’я МОЗ України Людмила Черненко, зазначивши, що комунікація повинна відігравати особливу роль у зміні ставлення до кризових ситуацій з боку окремих представників цільової аудиторії, релігійних громад та органів місцевого самоврядування.
А ще зазначалося – спеціалісти, відповідальні за громадське здоров’я, останнім часом приділяли мало уваги такому ефективному методу, як відкритий та прихильний контакт із засобами масової інформації. Зокрема, Федір ЛАПІЙ наголосив: «Журналісти та медики повинні мати спільну мету – роз’яснити громадянам, чим загрожує суспільству та конкретній людині та чи інша кризова ситуація, які шляхи її вирішення повинні стати наріжним каменем для зменшення її негативних наслідків і як не допустити небажаного розголосу чуток. Тобто, спеціалісти центрів контролю та профілактики повинні бути «істиною в останній інстанції» щодо боротьби з кризовою ситуацією».
Доволі неочікувано на тренінг завітав і Міністр охорони здоров’я України Віктор ЛЯШКО. Високий гість, поділившись власним досвідом чисельного спілкування із журналістами, зауважив : «Для кожної державної інституції важливо мати баланс раціонального та емоційного. У багатьох з вас може виникнути бажання до різких дій, адже ви працюєте зі здоров’ям і хочете лише кращого для населення. Проте лише системний підхід та влучні меседжі зможуть якісно змінити поведінку населення».
Враховуючи, що тема інфекційних захворювань та вакцинації проходила через тренінг «червоною стрічкою», багато хто із присутніх на ньому вирішили власним прикладом довести, що вакцинація – єдиний ефективний метод позбавлення інфекційних хвороб, вдавшись до профілактичних щеплень проти грипу і COVID-19, адже мобільна бригада безпосередньо приїхала на місце проведення заходу.
Звісно, що тренінг не пройшов дарма, бо два насичені на навчання дні, різноманітні модулі, виконання практичних завдань, робота у команді, ефективний зворотній зв’язок між тренерами та гостями, інколи жаркі дискусії та доведення власних точок зору сприяли не тільки закріпленню теоретичних знань. Відтак, кожен з учасників тренінгу, повернувшись до свого регіону, зможе застосувати ці неоціненні знання на практиці. А від цього громадське здоров’я та загалом наша система надання медичної допомоги тільки виграють.